L’Agència Catalana del Consum (ACC) va iniciar la passada primavera una campanya d’inspecció a empreses del sector aeri, agències de viatges, lloguer de vehicles, transport marítim i allotjament (hotels) que operen a través d’Internet, motivada per l’augment continuat de les consultes i reclamacions referides al comerç electrònic en els últims temps. En el cas de les reclamacions transfrontereres gestionades pel Centre Europeu de l’ACC, l’increment l’any 2008 va ser del 19% amb relació a l’any passat. L’ACC ja ha inspeccionat 62 de les 68 pàgines web previstes en aquesta campanya i ha detectat 330 possibles infraccions dels drets dels usuaris i consumidors d’un total de 865 comprovacions. El portals de viatges i les agències són les que registren majors incompliments.

De l’anàlisi feta fins el moment se’n deriva que el sector turístic no s’està adaptant convenientment al comerç electrònic; fa servir de forma generalitzada contractes amb clàusules abusives i necessita corregir males pràctiques relatives a les obligacions en matèria d’informació als consumidors, sobre les seves ofertes i els seus preus. A més, el 15% de les empreses inspeccionades cobren recàrrecs als consumidors per fer ús de targetes de crèdit o dèbit, quan aquest és l’únic mitjà de pagament possible en l’adquisició de serveis a través d’Internet , i en el 13% de les empreses, hi ha serveis opcionals, com l’assegurança, que està pre-marcada d’inici en el procés de contractació.

Potser els hi haurem de recordar allò de “Joc net” per al bé de les moltes avantatges que comporta comprar per Internet